donderdag 16 februari 2012

VIOOLTJES

Alle soorten violen, wilde soorten, maar ook bijv. de grote 'Zwitserse Reuzen' horen bij de top van mijn favoriete planten in tuin en pot.
Neem nu het Maarts viooltje, een nietig plantje wat min of meer woekert in de tuin, de bloemetjes vallen nauwelijks op en van de heerlijke viooltjesgeur kun je buiten alleen maar dromen, want als ze bloeien in maart is het normaal gesproken veel te koud om iets van geur te bespeuren, misschien als je op de modderige grond gaat liggen.........
Hiervoor heb ik al jaren een oplossing:  In de winter een aantal plantjes uit de tuin oppotten in oude terracotta potjes en tijdelijk in de kas zetten.  Tegen de tijd dat ze gaan bloeien haal ik ze naar binnen en kunnen we optimaal genieten van de schattige bloemetjes met een heerlijke viooltjesgeur.


In januari zaai ik ook meestal al wat leuke soorten in bakjes in de serre, zoals de 'Jolly Joker' en de 'Irish Molly'. Bovendien verheug ik me nu al op de tijd dat ik weer potten en bakken vol met allerlei violen uit het tuincentrum ga zetten, maar dat duurt nog even want ik zeg altijd :   "Eerst de rozen snoeien en mijn eerste werkronde door de tuin, dan pas violen kopen".  Tot die tijd moet ik het doen met mijn verzameling viooltjes attributen die ons huis opvrolijken, waaronder diverse boeken, serviesgoed, zeep, parfum, een mooi blik, een koekjesdoos uit Italie, drijfkaarsjes, oude ansichtkaarten en mijn dochter brengt zelfs viooltjesthee, siroop, likeur, snoepjes en viooltjesbonbons mee van haar reizen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten