vrijdag 20 april 2012

PINKSTERBLOEMEN

Ze bloeien weer de Cardamine pratensis oftewel in gewoon Nederlands, de Pinksterbloemen.


Vreemd dat dit Pinksterbloemen worden genoemd, terwijl
Pinksteren een maand later valt.
De meest aannemelijke verklaring stamt uit de Middeleeuwen.
In die tijd was de maand april kouder dan tegenwoordig en
toen bloeiden de Pinksterbloemen dus wel tijdens
Pinksteren.







Ik kon het niet laten 's morgens vroeg een bosje te plukken om er thuis ook nog van te kunnen genieten.
(Ze staan overigens ook op vochtige plekjes in mijn tuin, maar dat zijn er maar enkelen)

Op de drijfschaal vallen ze toch wat tegen.
In de vaas voor de spiegel staat wel aardig.

Vorige week hoorde ik van iemand een heel leuke verklaring voor het woord Pinksterbloemen:

"Als de Pinksterbloemen bloeien, gaan de pinken naar buiten"

en dat klopt dus.

Dit zijn pinken, de foto heb ik echter vorig jaar juni gemaakt.




2 opmerkingen:

  1. Het blijven mooie bloemetjes, de pinksterbloemen, leuke post , bedank.

    Groet,

    Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze schitterend,hé.
    En die vaas met de pinksterbloemen zo voor
    de spiegel,echt heel erg mooi.
    Zo heb je er dubbel plezier van.

    Ik zag,dat je me gaat volgen.
    Heel erg leuk.
    Hoe meer zielen,hoe meer vreugd.
    Ik ga je natuurlijk ook volgen.


    Fijn weekend Janneke
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen