donderdag 7 juni 2012

IRIS GEWELD

De Irisssen in de tuin zijn al weer bijna uitgebloeid, wat gaat dat toch snel.  Heb de afgelopen 12 dagen van alle bloeiende Irissen foto´s gemaakt en in collages verwerkt.

In de tuin heb ik verschillende soorten Irissen.  In het vroege voorjaar bloeit de kleine Iris reticulata, helaas is de houdbaarheid van deze leuke kleine Irisjes in mijn tuin niet zo lang. Na een paar jaar zijn ze zeker verdwenen en moet ik weer opnieuw beginnen.

Dan de Iris sibirica nog eens, deze zijn onverwoestbaar.  Na een aantal jaren loopt de bloei wel achteruit, maar af en toe de pollen eens uit elkaar halen en opnieuw planten doet wonderen.  Zij houden van vochtige grond, nou en dat hebben we......


Ook de prachtige Iris germanica oftewel baardiris staat in de tuin, zij groeit graag op een droge, kalkrijke bodem en dat hebben we dus juist niet.  Toch doen ze het redelijk, beneden in de tuin hebben ze het moeilijk, maar boven op de dijk langs de vaart gaat het beter nadat 10 jaar geleden de dijk opgehoogd is met klei. Wat ik ook altijd moeilijk vind is om de voet vrij te houden, ook al zet ik ze op de voorgrond, al het groen groeit er als een gek omheen.  Ze hebben lekker de zon nodig op de wortels. Eigenlijk ben ik altijd met die planten in de weer. Afgelopen herfst heb ik overal stukken afgenomen en in grote potten gezet, deze zomer zet ik die dan weer op een andere plek in de grond.  Het houdt me van de straat.
En om nog eens op geur terug te komen, baardirissen geuren verrukkelijk, het leuke is dat de verschillende cultivars allemaal hun eigen geur hebben, dus 's morgens ga ik ze soms allemaal even langs.


Tot slot de Iris pseudocorus, de gewone gele lis, maar o zo mooi!  Langs de vaart in de tuin staan er heel veel, zodra ze uitgebloeid zijn ga ik ze eind juni ontkoppen, want ze zaaien zich heel gemakkelijk door heel de tuin en dan zijn ze er bijna niet meer uit te krijgen. 
Ik snij ze ook voor in de vaas, in dit geval een oude emaille kan, samen met een Delphinium die geknakt was.


3 opmerkingen:

  1. Schitterend,zo in de vaas.
    En je beschrijvingen zijn ook heerlijk om te lezen.
    Wat een kleurenpracht bij je in de tuin.
    Echt genieten hier.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een irissen heb je. Heel mooi! En al die verscchillende kleuren. Ik vind die kleuren blauw wel erg mooi.
    En in de vaas met de paarse ridderspoor is ook een plaatje!
    Het was weer genieten.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O irissen schitterend en er zijn er zoveel van, maar de blauwe blijven het mooist, ook bij ridderspoor.............ik vind blauw in de tuin toch altijd mooi. We zijn ook zo lekker in de tuin aan het genieten nu..................gr.Conny.

    BeantwoordenVerwijderen