donderdag 9 augustus 2012

"COLOURBREAK"

De chocoladebruine trosroos "Brown Velvet" bloeit eindelijk.  Ik heb deze bijzondere roos al jaren in mijn tuin, maar afgelopen winter heeft ze het wel even moeilijk gehad.  Het is een prima, ziektebestendige roos met kameleonachtige eigenschappen. Bij koel en donker weer heeft ze een fantastische roestbruine kleur, maar zodra het warmer en zonniger wordt, veranderen de bloemen in een helderder diep oranje kleur.
Deze roos is heel speciaal voor ons als ze bloeit, dan komen de herinneringen weer boven. Het is een roos met een verhaal.  15 jaar geleden bezochten we Nieuw Zeeland. We waren in Queenstown en maakten tegen de avond een boottocht over het Wakatipu lake naar Walter Peak Station, een schapenfarm waar we ook zouden dineren.  Het begon al te schemeren toen we afmeerden en daar zag ik in de tuin van het huis toch een rozen.......langs het pad was het prachtige gazon afgebiesd met een bruinrood fluwelen lint, zoiets had ik nog nooit eerder gezien.  Later tijdens het diner heb ik gevraagd naar de naam van deze fluweeltjes, men kon het niet direct zeggen maar er zou navraag naar gedaan worden.  Na enkele ogenblikken werd er een wijnglas aan onze tafel geserveerd met hierin de roos en de naam ervan :  `COLOURBREAK´.
Later thuis ben ik gaan zoeken in mijn collectie rozenboeken, en ja hoor, na lang zoeken vond ik haar want de naam `Colourbreak`kwam in de meeste boeken niet voor.  Het is namelijk het Nieuw Zeelandse synoniem voor de chiquere naam `Brown Velvet`.  De roos `Brown Velvet`is in 1982 gekweekt door Sam McGredy, die bekend staat om het kweken van rozen met spectaculaire kleuren.  Het volgende voorjaar kwam ik `Brown Velvet` tegen in een catalogus van een Noord-Brabantse rozenkweker en ben toen onmiddellijk in de auto gestapt om er enkele te gaan kopen. Ze staan dus nu al jaren in de tuin en doen het het ene jaar beter dan het andere, maar ze verdwijnen niet. Ze combineren bijzonder mooi met Alchemilla mollis, Euphorbia dulcis ´Chameleon´ en later Crocosmia´s en siergrassen. 


Op de foto´s is dus duidelijk te zien dat het weer somber en regenachtig is, want de roestbruine kleur komt goed uit.




Bovenstaande foto van de roos `Colourbreak` maakte ik 15 jaar geleden ´s avonds in de tuin van Walter Peak Station langs het Wakatipu meer in Queenstown.
De dia´s van Nieuw Zeeland hebben we vorig jaar overgezet naar de computer en nu ik toch naar een oude foto van `Colourbreak` aan het zoeken was, kwam ik nog een paar favoriete plaatjes van mij tegen. De kwaliteit ervan is echter wat minder dan heden ten dage.


Slaapmutsjes in het Central Otago gebied


Schapen, ik krijg er nooit genoeg van.



Veranda´s versierd met rozen



Dit soort taferelen vind ik prachtig - Koeien verplaatsen met paard en honden in de buurt van Haast.


Heel veel Lupinen onderweg naar Twizel.



Door de regenwouden onderweg naar Milford Sound.  Hier valt 6 meter regen per jaar!
De bomen, hoofdzakelijk Notofagussen,  zijn prachtig bemost.


Ik eindig voor vandaag met een standbeeld wat bij Lake Tekapo staat, opgericht ter ere van de border collie, de werkhond van Nieuw Zeeland.


17 opmerkingen:

  1. Oh quelles jolie vue!!! J`adore!! :O) Juste MAGNIFIQUE!!! :O) J`adore!! :O) Et jolie roses!!! :O) J`adore!!! :O)
    Bonne journee!!
    xxx Maria xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een schitterende kleur roos. Met een heel mooi verhaal van een mooie plek waar je bent geweest, weer genoten hoor van al dat mooi's.............gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verhaal bij deze prachtige rozen.
    En ook nog eens mooie beelden van je reis naar Nieuw Zeeland.
    Dankjewel,hoor.
    Echt genieten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig mooie roos. Wat een genieten om naar te kijken.
    En de beelden van Nieuw-Zeeland zijn ook prachtig. Heb je daar je liefde voor de bordercollie ook opgedaan?

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat was wel het begin van mijn border collie liefde, maar het was niet de bedoeling dat ik er 5 jaar later zelf ook één zou hebben.

      Verwijderen
  5. Wat een aparte roos. Heel bijzonder. De foto's van Nieuw Zeeland zijn erg mooi. Een wens van mij is om dit land ooit eens te bezoeken.
    Groet, Annet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was de grote wens van mijn man, ik ging gewoon mee, maar ik kan het je van harte aanbevelen. Zoveel verschillende landschappen op een betrekkelijk kleine oppervlakte, prachtig.

      Verwijderen
  6. Wat een prachtige roos en leuk je verhaal erbij te lezen.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een byzondere en heel mooie roos!! deze kende ik niet, en daarom zo leuk om bij jou te kijken. Ook de overige plaatjes zien er fraai uit! groetjes, Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige roos!!! En wat een mooi verhaal hangt er voor jou aan vast. En... wat FANTASTISCH om Nieuw-Zeeland te bezoeken!!!!!! Is dat niet ieders droom???? Je moet er ongetwijfeld geweldige herinneringen aan hebben.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  9. I can't quite make my mind up if I like the brown roses or not - they are certainly very different - do they have a perfume? NZ is certainly a beautiful place - maybe one day I will be able to visit there.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, you are right, it's not my cup of tea either, I just have this rose as a memory of New Zealand and in combination with ladies mantle, euphorbia and crocosmia it looks rather pretty.

      Verwijderen
    2. And no, they don't have a perfume.

      Verwijderen
  10. Hi Janneke, I like your idea to combine this brown rose with ladies mantle, euphorbia and crocosmia. That sounds like a beautiful combination. I have never been to New Zealand and had no idea that lupins grew well there. The picture of lupins and the cattle are particularly stunning.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat mag ik graag zien een standbeeld voor de bordercollie!
    Wat een prachtig log Janneke, elke keer vind ik het leuk dat je zoveel achtergrond informatie over de planten geeft, dankjewel.
    Ook de foto's van Nieuw Zeeland zijn erg mooi!
    Fijne avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's en een daarbij passend verhaal - mooi.

    Als echte rozenfanaat heb ik alvast de naam genoteerd van brown velvet. Ik ben vooral op zoek naar ziektebestendig en doorbloeiende rozen.

    Is deze ook doorbloeiend?

    Liefs
    Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze bloeit wel door, redelijk ziektebestendig maar geurt niet.

    BeantwoordenVerwijderen