zondag 19 augustus 2012

WITTE BLOEMEN VOOR EEN WARME ZOMERDAG

Het tuingedeelte tussen de serre en de kas bestaat hoofdzakelijk uit planten die wit bloeien. Eén van de aardigste dingen van witte bloemen is, dat zij de zomer avonden als het ware verlengen. Wanneer het bijna donker is en de blauwe, rode en paarse bloemen en al het groene blad in de schaduw zijn verzonken, kun je  nog genieten van een spookachtige tuin met oplichtende witte vlekken. Wij hebben het bewust voor de serre wit gehouden, zodat je bij kouder weer 's avonds ook binnen vandaan kunt genieten van de witte bloemen in het donker. Verder vind ik dat een witte tuin rust en eenvoud uitstraalt en dat is best belangrijk, het overgrote deel van mijn tuin is bijzonder kleurrijk, plaatselijk zelfs kakelbont. Onder de witte bloemen bevinden zich ook veel geurende soorten, zoals rozen en de sterkgeurende Hesperis matronalis alba, damastbloem en de Nicotiana sylvestris, tabaksplant. De damastbloem is al uitgebloeid en heeft zich waarschijnlijk weer rijkelijk uitgezaaid en de éénjarige tabaksplant moet nog gaan bloeien.



De linker border gezien vanaf de kas, vooraan de Lavatera olbia 'Ice Cool'.
Je kunt zien dat het een zonnige, hete zondagmiddag is.


Bovenstaande close-up van de Lavatera heb ik vorige week genomen, toen het net geregend had.


Een stukje van de andere border genomen van de serre naar de kas, met rozen en anemonen in bloei.


Rosa `Elfe` 
Gekweekt door Tantau in 1951, de roos heeft witte, halfgevulde, lichtgeurende bloemen aan wuivende lange takken. Ook te gebruiken als heesterroos. Wordt 1,00 m. hoog en 55 cm breed. Doorbloeiend..


Hosta ´Royal Standard´


Rosa ´White Wings`



Anemone `Honorine Jobert`, begint net te bloeien.


Een witte lelie in pot voor de éénjarige Orlaya grandiflora, kanten bloemen die het ook goed doen in boeketten.




Rosa ´Schneewittchen´ bloeit voor de tweede keer uitbundig.


De Phlox paniculata `White Amiral` is sterk en is in meerdere delen van de tuin te vinden.


En wat te denken van een Yucca filamentosa in mijn tuin. De Yucca behoort niet tot mijn favorieten, maar eens liet ik me verleiden en nu staat deze op een hoek, wat niet verkeerd is.  Gertrude Jekyll gebruikte ze veel op hoeken van haar borders in het boek `Colourschemes for the flowergarden`.


Deze uitbundig bloeiende witte Agapanthus staat in een grote donkergroen geverfde cementkuip op het terras.

Ik eindig deze warme zondag in augustus met de volgende uitspraak van Anne Scott-James in het boek Down to Earth: 

`` In August, if ever, one hopes to have a terrace life
and to enjoy one´s garden, not to be it´s victim.
Cool drinks, well-loved friends, a show of flowers
and a rest from heavy labour are what the soul
requires at the end of summer.``


13 opmerkingen:

  1. Hoi Janneke,
    Prachtige bloemen heb je in de tuin. Ik vind vooral de witte anemoon zo mooi met dat gele randje rond het hartje...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is wit toch mooi.
    Dat zie je bij jou ook overduidelijk.
    En al de namen die je er bij weet,knap hoor.
    Ik onthoud bloemennamen nooit.
    Het lijkt me zo heerlijk dwalen,bij jou in de tuin.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto's weer van je tuin. Wit is inderdaad koel en licht.
    De Yucca mag als blad misschien niet zo interessant zijn, de bloem mag er wezen.
    Het was leuk om weer in je tuin te zijn!
    Fijne dag!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi hoor al die witte bloemen ,het straalt zoveel rust uit vind ik altijd
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I know what you mean about white flowers in the evening especially if they are scented - the look almost luminous. You have a beautiful selection especially the Orlaya which I have never heard of before.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb genoten van je post en foto's en het meest van de prachtige quote.

    Lieve groet,
    B.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Janneke, I don't have many white flowers in my garden, and I think it is a shame. White flowers are as fresh looking as clean linens drying on a clothesline. I also like the idea that they are so visible in the evening.
    You have a lovely selection of white flowers in this part of the garden. THe roses are beautiful and I admire the lace flower, which I am not at all familiar with.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wou dat mijn tuin groter was dan zou ik zeker een deel ervan alleen maar met wit bloeiende planten hebben. Maar dat is niet zo dus heb ik lekker bij jou van al dat moois kunnen genieten.
    Fijne avond Janneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. DAT IS WEER EEN PRACHTIGE POST!!
    MOOIE FOTO'S VAN MOOIE WITTE PLANTEN.

    FIJNE DAG JANNEKE,
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ... white is also a colour - very beautiful!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Your whites are divine... my favorite are the lace flowers. I've never seen them before.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Janneke, wat een supermooie post, prachtige witte bloemen, met name die hosta bloem is erg mooi. Maar ik ben ook gek van Lavatera's , bloeien lang door, veel volume, mooie kleuren. Genoten!

    Groet,

    Marieke.

    BeantwoordenVerwijderen