zaterdag 10 januari 2015

´THE GARDENER´S GARDEN´ IS BINNEN VANDAAG. - ´THE GARDENER´S GARDEN´ IS INSIDE TODAY.



Wat een verschrikkelijk weer vandaag, storm en regen, was totaal niet in de stemming voor een blogje schrijven en wilde het liefst diep in een stoel met een boek voor de kachel kruipen.  Maar Snarf lokte me naar buiten, dus we deden even een rondje tuin. Wie weet bloeit er iets, nee dus, de Helleborussen vertonen al wat kleur, maar de bloemen gaan nog niet open, sneeuwklokje laten al wel witte puntjes zien, dat duurt niet lang meer. Ook vele knoppen van de Camellia's staan op springen en dan zie ik de bloeiende takken van de Hamamellis 'Jelena', heel mooi, maar het stortregent inmiddels en ik ren naar de kas.  Zelfs Snarf trekt zich terug naar zijn kussen voor de kachel.
In de kas is altijd iets te rommelen, maar het regent zo hard dat het op diverse plaatsen lekt. Ga toch maar even mijn fototoestel halen, maar ook dat valt tegen. Het is midden op de dag en zo donker dat de meeste foto's zonder flits mislukken.


Horrible weather with rain and storm today, was not  in the mood at all for writing or photographing and preferred curling up in a chair in front of the stove with a book. But Snarf lured me out, so we did a round in the garden.  Who knows something blooms, nope, the Hellebores show some colour but flowers have not yet opened, snowdrops show white tips, it will not take long. Also many buds of the Camellias are almost bursting and then I see the flowering branches of the Hamamellis 'Jelena', very nice, but in the meantime it's raining cats and dogs again and I run into the greenhouse. Even Snarf has retreated to his doggy bed in front of the fire inside. In the greenhouse is always something to mess and fumble, but on several spots it's leaking. Nevertheless I go into the house to fetch my camera, but this is disappointing.  At the middle of the day it's too dark to make pictures without flash, so most of them failed. 



In de kas staan wat Cyclamen, die zich uitgezaaid hadden en ik in potten in de kas heb gezet, die bloeien nu, dat is wel leuk.

In the greenhouse are some selfsown Cyclamen which I put in pots before winter, they are flowering now, that looks pretty.



Maar niet deze Cyclaam, ik kocht hem afgelopen week voor 1 Euro in de Plantenhal bij ons in de buurt. Ik ging er alleen maar even heen om een paar zakken potgrond te kopen en kwam natuurlijk weer met enkele plantjes thuis. Eerlijk gezegd hou ik niet zo van die witte streepjes, maar ik vond hem wel leuk als extra in de kas.  Nu deed ik een verrassende ontdekking: als je je neus er in stopt, geuren de bloemen heerlijk. Heb ook even aan de andere (tuin)cyclamen in de kas geroken, maar nee die geuren niet.


But not this Cyclamen, I bought this one last week in the Plantenhal in our neighbourhood for only 1 Euro. I only went to this garden store for a few bags of potting soil and of course came home with some plants.  Honestly speaking I'm not fond of the white stripes, but it was pretty enough as an addition to the greenhouse.  Now I just did a surprising discovery: when you are sniffing the plant, the flowers smell lovely. So I was also nosing my other (garden)Cyclamens, but no those have no fragrance at all.





Nog een nieuwe aanwinst, een prachtig groenachtig roosje in pot, ook voor 1 Euro. Je vraagt je wellicht af waarom ik zoiets koop.  Ten eerste zet ik geen roos in een pot binnen, dan weet je van te voren dat de roos geen lang leven beschoren is. Ten tweede een roos zonder naam koop ik normaal gesproken nooit.  Dit is een experiment.  Ik heb het roosje onmiddellijk een grotere pot gegeven en in de kas gezet, daar is het niet warm en heeft het de meeste overlevingskans.  In het voorjaar zet ik haar in de volle grond, maar wel in de kas, natuurlijk met bemesting. Ben heel benieuwd of het wat wordt. In de kas staan nog twee rozen, die het beter binnen dan buiten doen, nl. Schwarze Madonna and Black Baccara, ze doen het beiden uitstekend.

Another catch, a beautiful greenish rose in pot, also 1 Euro.  You wonder perhaps why I buy something like that.  Firstly I never put a rose in pot in the house, you know beforehand the rose will be short-lived. Secondly I never buy a nameless rose.  This is an experiment. I immediately gave it a bigger pot and put it in the greenhouse, there it´s not warm and the best chance for survival. In spring I put her in the open ground of the greenhouse with fertilizer. I am curious whether she will grow.  In the greenhouse I have two more roses, which are growing better inside than outside, viz. ´Schwarze Madonna´ and ´Black Baccara´, they are doing very well.



Jasmijn (Jasminum polyanthum)




Clematis cirrhosa ´Freckles´




Ik ga naar binnen waar in de serre ook nog wat bollen in pot en op glas staan en een paar zaaisels, waarvan de rucola kers al op komt.

Inside in the conservatory I have some promising  bulbs in pots and glasses and my first sowings, of which the rocket is already visible.




Van onze buurman kregen we voor het nieuwe jaar deze flinke Phalaenopsis. 



Our neighbour gave us this Phalaenopsis for the new year.



´The Gardener´s Garden´ is met recht binnen vandaag!

´The Gardener´s Garden´ is indeed inside today!


43 opmerkingen:

  1. I am itching to start work in the greenhouse but it is far too damp and cold to do anything at the moment. Instead, seed catalogues are tempting me. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. So many beautiful plants!
    Here we have only snow, snow, snow...:)
    Have a lovely new week, Janneke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik baalde ook al zo van het weer Janneke,
    heb ik eindelijk vrij weekend en dat heb je storm en regen. Voor morgen (lees zondag) ziet het er ook niet veel beter uit. je foto's van in de kas vind ik toch wel heel sfeervol en de Cyclamen hebben hele mooie kleuren. ook zag ik mooie hyacinten op glas staan. Die gaan straks zo lekker ruiken. Ik heb weer genoten van je post.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Those two plants for one euro were bargains. I would love to smell the cyclamen. I love the way you have all your vases displayed, it is so pretty! Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad, het was pet vandaag. In mijn plastic kas waren de potten van de rekken gewaaid en zelfs de -niet al te sterke- constructie van de kas is kapot. Maar laten we het zonnig bekijken, cyclamen heb ik ook gekocht verleden week. Ongelooflijk hoe goedkoop die zijn. Een beetje een oma plant, krijg ik steevast als commentaar, maar dat moet kunnen! Ik ga straks even eraan ruiken.

    Groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie kas heb je eigenlijk.
    De cyclamen zijn toch wel mooi. Die bol van mij zit flink in het blad en is tot nu toe winterhard en ik ben heel benieuwd wanneer ze weer gaat bloeien omdat ze in de herfst heeft gebloeid.
    En een mooie vlinderorchidee kreeg je.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. This time of year is very frustrating - we will just have to be patient. I would love a cupboard like that to store all my vases

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk sfeertje in de kas en serre, dat kan ik wel gebruiken na zo'n stormachtige dag.
    Het groene tapijt van slaapkamer geluk in jou kas vind ik altijd zo mooi.

    Lekker binnen blijven bij de kachel want er komen nog meer van die onstuimige dagen,ik voel het aan mijn lichamelijke barometer.

    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja,echt niks aan dit weer.
    Maar als ik je foto's bekijk,valt er nog best veel moois te zien
    bij je in je kas,mooie kleuren.

    Nog een fijne zondag
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Your greenhouse is a great space! I love the green rose you purchased and will be curious to see how it does in the Spring. Take care...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. You have a beautiful greenhouse. Love your cyclamen and orchid both beautiful. I have tried growing both and have not been too lucky with them. I may try once again an orchid.
    I'm with you about staying bundled up on the sofa, it is raining here and cold. Have a wonderful weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dear Janneke, I loved the tour through your greenhouse and your conservatory. I like the white edges on your new cyclamen quite a bit. A few years ago I also bought a cyclamen that was fragrant by chance and was quite pleasantly surprised. After that I never found another fragrant one, but would love to. I still recall the that the scent was very nice.
    I am excited about your unnamed rose. Are you trying to identify it? For me it doesn't matter if a rose has a name or not, as long as I like it and it has fragrance. Trying to identify a rose is also a quite fun undertaking for me. Good luck with your new baby! Wishing you a nice rest of the weekend!
    Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Netjes! Even your hothouse is een plaatje! We have been spending time and energy keeping our agaves from freezing. Thank goodness for huge garden protection sheets! Love your photos of your "winter garden." My narcissus should be blooming soon. Almost time to get back over to The Netherlands.Linda@Wetcreek Blog

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful orchid! your jasminum polyanthum looks like Jasminum officinale, both of flower and foliage. The flower for jasmine tea.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Janneke, Wat 'n gezellig hoekje in de kas, wordt je toch vrolijk van ondanks het sacherijnige weer.Heerlijke plant altijd de cyclaam, erg kleurrijk.
    Groetjes kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh Janneke, I'm really impressed by all those wonderful pots, vases and little treasures you keep in the greenhouse! A little paradise for a passionate gardener like you...
    Happy Sunday!
    Olympia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je hebt toch kans gezien sfeervolle foto's te plaatsen. dat hebben we wel nodig met dit deprimerende weer incl. de gebeurtenissen in de wereld om ons heen.
    Met dat stormachtige weer blijf ik zoveel mogelijk binnen. Te veel grote, swieberende bomen buiten....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. We did also get a storm here yesterday. Nice to see photos from your garden. It must be nice to see snowdrops already. Beautiful phalaenopsis!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hello
    quelle superbe Orchidée bien droite
    les miennes sont toujours de travers
    un petit coin douillet pour abriter les futures plantes du jardin
    merci de ton passage et du soutien
    JE SUIS CHARLIE
    bon dimanche
    tendresse
    edith (iris) FRANCE

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Your green house is delightful and a fine place to retreat to when you need to get out. I, too, bring home those little roses and I do plant them outside and they do flourish from year to year. I lose some, too, because I forget to water them before I get them planted outside. I do like the pink rose with the touch of green. Sounds like you early spring is a bit ahead of ours. We are in the depths of January winter, cold with crusty old snow on the ground. Not my favorite time of year. Hope you have a good week.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh....wat heerlijk toch om een kas te bezitten! Je kunt dan in ieder geval mooie foto's maken ook al is het petweer!
    Maar die sneeuwklokjes, ook bij mij in de tuin, maken je weer hoopvol dat er mooier weer op komst is!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou...en zo is het toch nog een heel inspirerend blogje geworden...:)
    Misschien moet ik toch ook maar eens wat cyclaampjes aanschaffen, voor de vrolijke noot in de kas deze tijd van het jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  23. We have also had lots of rain but today is perfect for gardening and walking Nella.

    Cyclamen adds colour to the greenhouse. I am very fond of the hardy varieties and grow them in the woodland area of the garden.

    I wonder what rose you have. I do love to see tinges of green on roses....reminds me of the Victorian era :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. En zo word het toch weer een heel leuk blog geworden ! Gisteren in tijd van nog geen 2 min totaal ''verzopen'' haha en dan lach ik me rot als ik in zo'n hoosbui terecht kom .In de tuin is weinig te beleven en ik ben tweeledig ,ergens wil ik graag Winter maar denk ook al een beetje aan de Lente .Het lijkt me heerlijk om een kas te hebben om planten te laten overwinteren .Ik ben benieuwd naar je roosje ,of dat het goed gaat doen .Zelf heb ik 1 pot roosje in de tuin en dat werd een echt mooie struik .Mini Cyclaamjes vind ik echt enig maar ik waag me er niet meer aan .Ook hier zie ik nu de Sneeuwklokjes al opkomen en daar krijg ik dus echt lente kriebels van .
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat fijn zo'n kas, kun je met regen toch nog tuinieren!! Fijne zondag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. In jouw kas is er niets te zien van storm en regen, dat moet heerlijk zijn voor al die mooie stekjes en planten die daar verblijven.
    Mooi om te zien hoe netjes het in je kas is...dat moet heerlijk zijn om erin te werken.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Your weather sounds exactly like ours today Janneke - not pleasant is it?
    I'd love to sit with you in the greenhouse, it looks ever so inviting. Lovely Cyclamen and nice that your newer one is scented. I think these annual ones are often scented.
    Roll on spring, eh!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Janneke,
    Ik vind deze cyclaam toch wel heel mooi hoor.. ik had er twee gekocht om tijdens de kerstdagen binnen de eettafel te sieren, maar ze zijn al vrij snel heel lelijk geworden... ach ik weet ook niet hoe je die mooi moet houden in een vrij warme kamer...
    Ja, wat een regen hè, en die storm, heb je geen schade in de tuin?
    En dan maar weer lekker binnen verder, met een mooi boek...
    Ik wens je een heel fijne nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mijn Jelena staat ook al te stralen, maar wat een rotweer hebben we toch gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. I must say that even if it is gray and dark where you are you would never know it! The view in your greenhouse is magnificent!!! All of the bulbs and new plants are beautiful!!! The perfect place to escape!!! Wishing you a wonderful week friend!!! Nicole xo

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Your indoor garden is simply beautiful! I hope your weather gets a little warmer soon so you and Snarf can have a good walk, but in the meantime enjoy your indoor garden because it is very special.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. mooi janneke leuke mint of linde groene kast met glaswerk heb je staat erg leuk ja de bolletjes beginen weer en de orchideeen ook weer heb er ook 2 staan die weer in knop zitten van mij mag de lente wel gauw komen deze maanden vind ik zo somber en triest groetjes en fijne week en vee plezier inj e lekker droge warme kas leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Janneke ook ik baal stevig van het weer. Als ik naar buiten kijk lijkt mijn tuin wel een moeras. Ik heb nog rozen in een emmer water staan die ik nodig moet planten ik hoop dat ze het zullen overleven. De lijkt mij nou zo geweldig om een kas of serre te hebben kun je toch genieten van bloemen in een droge omgeving. Heerlijke dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. I have bad experience in growing of cyclamens, Janneke. They bloom and then dry...I can't store them till next season.I also love your new Phalaenopsis, nice pure white color!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. I wished I had a greenhouse. I am so flower-deprived in the winter that I often long for spring. I enjoyed your tour of your greenhouse. Thank you

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Janneke wat heb je een prachtige verzameling keulse potten, maar mijn oog viel ook op die mooie bollenglazen, leuk weer zo'n klein kijkje in je eigen omgeving.
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Your conservatory is delightful, and even though the Gardener's Garden is inside you do have lots of lovely plants and bulbs indoors to enjoy.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Janneke, lucky you!!! Getting all those wonderful plants for just 1 Euro each! That's more than cheap! Congratulations. And of corse I know the storry of a woman entering a garden shops just to buy some soil .... and coming home with a trunk filled with plants and other things.
    Have a happy time hope the weather will be better soon
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hello Janneke, Happy New Year to you. You are very good for going in the garden at this time, I am afraid that I am a bit of a 'fair weather gardener.'Everything looks lovely, and you managed to get some very pretty bargains. I hope the rose will grow for you, it's lovely.
    I love your painted bookcase with all your pretty containers for bulbs and flowers.
    Thank you so much for your lovely message and kind wishes, it is lovely to be back in the blogosphere again.Keep up the good work in your lovely garden and thank you for sharing it with us. All my love, Linda x

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Janneke, so much sunny inspiration here, today, despite your rainy weather. Firstly, your pretty pink and white striped Cyclamen must have such a sweet surprise; I can almost smell their subtle fragrance! And I was also pleasantly surprised to read that your jasmine is flowering, along with that mature, lone rose. Glad you brought these pretties home, for your TLC has really worked wonders on their weathered souls.

    Wishing you a lovely weekend!

    Poppy

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Your orchid is huge! I just love your greenhouse. :o) As much as I miss gardening, it's hard to have much energy on cold, dreary days. I'd rather read. :o)

    BeantwoordenVerwijderen