vrijdag 30 januari 2015

TOCH NOG WINTER - STILL WINTER


Vanmorgen lag er hier in het westen ook eindelijk wat sneeuw, niet veel maar genoeg om mijn fototoestelletje maar weer eens mee te nemen. De laatste week was alles zo somber, saai en treurig dat ik zelfs geen zin meer had om te bloggen.  Het sprankje meer licht vanmorgen en de witte wereld gaf al  nieuwe energie, kom op voorjaar, ik zit inmiddels met smart op je te wachten.

In de tuin zie ik dat het sneeuwklokje 'Sam Arnott' in bloei komt.  Een stevig, geurend sneeuwklokje dat ik in februari 2008 kocht op de sneeuwklokjesboerderij van Josephine Dekker in Noord-Holland.

At last we had snow this morning in our western part of the country, not much but enough to take my camera with me on our morning walk.  The last ten days were so gloomy, boring and sad, that I even had no energy for blogging.  The white world and more light this morning gave already new courage, come on spring, I'm desperately waiting for you.

In the garden I see the first snowdrop 'Sam Arnott' coming in bloom.  A strong, fragrant snowdrop I bought on the snowdrop farm of Josephine Dekker in North-Holland in February 2008 on our visit with the gardenclub.



Heerlijk is het, geen grijze luchten, geen wind ook wel eens fijn, de natuur is koel en fris en Snarf en ik genieten.



It's a wonderful morning, no gray skies, no wind, also nice sometimes, nature is cool and crisp and Snarf and I enjoy. 









Weer terug doen we ons rondje tuin, een klein konijntje rent naar de composthoop, daar is hun hol........

Back home we have a walk in the garden, a little rabbit makes a homerun to the compostheap, I suppose there is their burrow.




Snarf staat klaar bij zijn collectie voetballen.  Deze heeft hij allemaal zelf gevonden in de bosjes of sloten als we 's morgens op pad zijn. En.....die moeten dan mee naar huis......

Snarf is ready for football. This collection footballs he found on our walks in the morning in ditches or shrubberies.  And......he always takes them home......


Ik vraag hem even te poseren naast zijn ballen. Hij doet het met tegenzin, ballen zijn om mee te spelen niet om mee te showen.

I ask him to pose with the balls for a picture, he does but reluctantly. Balls are to play with not for show.


Weer binnen ga ik even naar boven op zoek naar een boek in mijn zoveelste boekenhoek.  Hier bewaar ik ook een aantal van mijn schatten, wij hebben een huis vol herinneringen. Mijn moeder's eerste merklap, gemaakt toen ze 11 jaar was en daaronder, haar eerste creatieve werkstukje gemaakt met stofjes en geborduurd toen ze 12 was. De lijstjes zijn door mijn vader gemaakt, herkenbaar aan de hangertjes die er altijd bovenuit steken.  Schaatsen van mijn grootvader en overgrootvader.
Foto's van vrienden en familieleden. Maar een volgende keer hier misschien meer over.

Inside I go upstairs looking for a book in one of our many bookcorners.  Here I also keep some of my treasures, we have a house full of memories.  My mother's first sampler, made when she was 11 years old and below her first creative piece of work made with fabrics and embroidered. The frames are made by my father, recognizable by the hangers which are always above the frame.  Skates of my grandfather and great grandfather. Old and new pictures of friends and family. But a next time more about this. 




Mijn eerste klompjes, meer dan 65 jaar oud.

My first wooden shoes, more than 65 years old.


En daar ligt het boek op mijn oude schommelstoel. Het is De Stad der Blinden van José Saramago, een meesterlijk boek geschreven door een Portugees die in 1998 de Nobelprijs voor de Literatuur won. Of zal ik Butcher's Crossing ook maar mee naar beneden nemen, ook zo'n geweldig boek geschreven door John Williams.  Of Extreem luid & Ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Foer, o help, er is zoveel moois te lezen en te herlezen.  Je begrijpt dit zijn allemaal favoriete boeken.

And there's the book on my old rocking chair.  It is Ensaio sobre a Cegueira (Blindness) by José Saramago, a masterpiece written by a Portuguese who won the Nobelprice for Literature in 1998. Or shall I take downstairs Butcher's Crossing too, also a great book written by John Williams.  Or Extremely Loud & Incredibly Close by Jonathan Safran Foer, help there are so many beautiful books to read and reread. You understand these are all favorites of mine.

"If you have a garden and a library
you have everything you need."
                                                                    
                                                                         - Cicero -






53 opmerkingen:

  1. Heel mooi vind ik Snarf bij zijn collectie zelf verzamelde voetballen: schitterend.
    En eindelijk sneeuw bij jullie. Hier was rond de 10 cm kleefsneeuw gevallen. Het meeste ligt er nog. Dat was vanmorgen hard werken om de oprit e.d. schoon te krijgen.
    En als je nu tóch nog wat treurig bent na je griep en door dat trieste weer: dan ga je "zout op mijn huid" herlezen - ik zag het boek in je boekenkast: daar word je weer helemaal blij van ;-)
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja "Zout op mijn huid" behoort ook bij mijn favoriete boeken, en heb ik zeker wel 4 x gelezen, zo heerlijk romantisch, maar ook triest.

      Verwijderen
  2. Heerlijk die sneeuw. Mooie landschappen daar. Wij hadden niks. Maar wel zon, dus vandaag in de tuin om te wieden. Super die foto van Snarf met de voetballen. Ik moest er erg om lachen! Wie weet is de sneeuw straks weg en wordt het ook bij jou voorjaar. Ik ben niet meer te houden!

    groetjes,

    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Love the Wych Hazel (whoops Witch Hazel google tells me)
    …and the Lenten rose

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezellig blog weer Janneke .Hier bloeien de sneeuwklokjes nog niet maar ik zie witte kopjes ,ben er zo blij mee !! ja ook hier een dun laagje sneeuw vanochtend .Ik klaag zelden over het weer maar ook ik had er deze week even helemaal genoeg van ,een beetje de gedachte geef me Winter of Voorjaar ,alles behalve dit gemiezer haha .Mijn Helleboris die aan is komen ''waaien''heeft dit jaar 3 stengels met knoppen dus ik ben hoopvol ,de bloemen zijn zo prachtig donker roze . Snarf heeft een flinke verzameling ballen zie ik wel en wat zal hij genieten van al het spelen .Mooi je hoekje met herinneringen zelf heb ik altijd alles weggedaan ,nu ik ouder word vind ik het wel eens jammer ,maar gedane zake nemen geen keer zeg ik dan .Ik heb genoten van je blog
    Fijn weekend ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Janneke, prachtig die Snarf met z'n ballen. hij kan bijna 'n elftal oprichten.
    Groetjes kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lovely snowdrops in the snow! The hellebores is always beautiful to watch. I long for spring :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Our gardens are looking very similar right now Janneke - it's nice to see a bit of snow isn't it?
    Snarf is very spoiled for choice - does he take a different one every day?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. What an incredible post, Janneke!
    Lovely views, the cutie pie Snarf with all those balls, your great grandfather's skates, your first wooden shoes...
    Thank you for sharing with us all these lovely moments and memories.
    Have a nice weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier sneeuwde het de afgelopen nacht en was het even wit.
    HiHiHi...die verzameling ballen van Snarf.
    En ja,heerlijk hè,om tussen je boeken te snuffelen.
    Doe ik ook regelmatig.

    Fijn weekend
    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. There is more snow in my garden Janneke and I love the white garden, woods, road. I see Snarf does not like to pose, does he?
    I also like old things and recollections. When I've seen your old skates I remembered the book I had read in primary school: "Silver skates" by Mary Mapes Dodge. Reading I learned the life in your country!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een sprookje buiten met die sneeuw.
    Snarf heeft heel wat ballen verzameld, wat leuk.
    Ze worden ook helemaal dol in die sneeuw, vette pret voor hondjes...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi he deze witte wereld met een strakblauwe lucht en zon.
    Prachtig Snarf bij de ballenverzameling-dit is toch niet de oogst in 1x???
    De donker rode kerstroos is hier nog in knop maar de anderen staan op springen.
    Veel leesplezier
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dit is de oogst van wel een jaar. Ze lagen overal door de tuin heen en toen hebben we ze even geteld en bij elkaar gelegd. Het zijn er 14 en toen zag ik er nog een onder de heg liggen, dus 15.

      Verwijderen
  13. Lovely post, especially the snowdrops! Snarf, what are you going to do with all those balls?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. I'm glad that you've recovered from the flu. Snarf must have enjoyed the morning walk and I've enjoyed seeing the waterways and lanes on a snowy day and the flowers in the garden. So many balls for Snarf to play with that he's cleverly found along the way. Indoors choosing a book is a pleasure surrounded by many family treasures.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. I love the picture of Snarf with his collection of balls, he looks very bemused that you want to photograph him.
    Snowdrops are amazing little flowers the way they take whatever the winter throws at them and never fail to keep standing and blooming.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. .......ALLE ballen verzameluuuuuuh....
    die Snarf last geen balspel af,zelfs niet met sneeuw op de grasmat;-)

    Mooie winterse Oudhollandse plaatjes heb je gemaakt.
    En daarna is het heerlijk om warm plekje in je gezellige huis te zoeken met goed boek
    en aan beide bij jou geen gebrek en keuze genoeg.
    Wat fantastisch dat jij de oude krulschaatsen van (over)grootvader nog hebt en alle andere fraaie spullen van vroeger.

    Fijn weekeind en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  17. I loved seeing Snarf with his collection of balls! How cute is that!! And the snowdrops are a sight for sore eyes! And the views of the landscape around you are outstanding! As is that reading nook friend! What a beautiful collection you have there! Wishing you a glorious weekend! Nicole xo

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Underbara bilder! Böcker, trädgård och en vän att promenera med, då har man nog allt man behöver? Och så några bollar förstås :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk even met je mee te wandelen Janneke, de sneeuw, je tuin, je kostbare herinneringen ! Leuk! Je klompjes herken ik, ik had hier ook zulke. Van een oom van me met ook van die stipjes. Zo zie je ze nu niet meer. hart groeten Ook voor Snarf !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja we moeten er nog even aan geloven Janneke. Er is niet mooier dan een beetje sneeuw, een blauwe lucht en een heerlijk zonnetje. Echter aan dat winterse weer zitten ook nadelen. Gisteravond nog een heerlijke avond wandeling gemaakt met dochter in de sneeuw en later op de avond ging de sneeuw hier over in regen. Maar vanmorgen vroeg een ijsbaan op de weg, ben lelijk op mijn snuit gegaan. Van mij mag het nu voorjaar worden.
    Heerlijk weekend gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Was für ein Hund - einfach sensationell. Sammelt Fußbälle und spielt damit. Es ist Zeit fürs Frühjahr, gestern hatten wir eine Gartenbegehung mit einer Freundin. Überall Schnee und man sieht die Spitzen der Schneeglöckchen, so weit wie bei dir ist es hier noch nicht.

    Sigrun

    BeantwoordenVerwijderen
  22. So glad that you are feeling well enough to go out walking once more. How clever of Snarf to find all those footballs and bring them home - he looks very proud of his collection. I love your little reading corners - I have been clearing out a lot of books that I will never read again and keep only the ones that bring me pleasure. My snowdrops haven't made an appearance yet - they surely are the first sign of spring around the corner.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wil je mijn prive blogje volgen? stuur me je email
    of misschien heb ik het al naar jou gestuurd

    Ik wou het gewoon laten weten
    Nog een fijne weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. I love the collection of books and memories........a perfect corner to spend a cold winter afternoon.

    What a choice of footballs Snarf has......I wonder if he has a favourite !!!

    Love the hellebore, one of my favourite winter/spring flowers.

    The snow adds another dimension to your garden.

    Glad you are feeling better.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een bijzondere foto's van het iets minder bloeiende buitenleven! Zo zie je maar: ook in de winter is er nog genoeg te beleven op fotogebied: prachtig!
    En wat leuk dat je nog zoveel bewaard heb: ik ben ook zo. De klompjes van onze oudste ( bijna 40!) heb ik ook nog!
    Je ziet 'm dan zo weer voor je met die klompjes aan !

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. We have books in just about every room of the house, they have a set of bookcases to live in, but somehow they always end up spread out into every nook. I love the photo of Snarf and his collection of footballs. And your wooden shoes, fabulous!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gezellig die boekenhoek met schommelstoel, daar zul je wel vaak zitten, niet? Ik moest zo ontzettend lachen om Snarf met zijn ballencollectie en dan dat kopje erbij... om op te eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Snarf heeft er meer zin in dan onze kat Snuitje... die ligt alleen maar te liggen en dan het liefst nog bovenop de kachel :-)) Maar dat voetballen doet hij dan weer niet met ballen maar met brokjes kattenvoer. Daar is hij dan wel weer fanatiek in. Heerlijk om even weer mee te wandelen met je langs de weilanden, en de lente. ik verlang er echt naar!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtige woorden ter afsluiting van je post. Wat mij betreft helemaal waar! Geweldig dat Snarf zo dol op ballen is. Hij heeft al een flinke collectie verzameld!

    Ook ik vind het grijze weer veel te lang duren. Kom maar op voorjaar!!

    Fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat is Snarf toch een leuke hond Janneke!
    Heerlijke buitenfoto's en ik hou van huizen vol herinneringen.
    Een huis met een verhaal, met een ziel...
    Net als een boek wat je leest en herleest...telkens vind je weer nieuwe details of invalshoeken.
    Nou...word ik ook nog filosofisch, hihi...

    Ik wens je een heerlijk weekend toe, lieve groet MJ

    ps dat sneeuwklokje...echt een plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hello sweet friend! Oh, Snarf is absolutely adorable! Such a sweet dog.

    I love the quote you shared at the end - so true, my dear :) As always, your posts are simply lovely. Hugs to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hello, and thank you for your comment on my blog.
    You have some beautiful pictures on your blog, and a cute dog :-)
    I will be a new follower.
    Have a nice day.
    Regards, Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  33. superbe les petits perce-neige ils sont bien courageux
    de sortir par ce temps
    à la maison se sont les héllébores qui fleurissent
    as-tu lu " le jardin blanc " qui parle un peu de la vie de la vie de
    Vita Sackeville et Virginia Wolf de Stephanie Barron

    je te donne un lien pour visiter ce jardin

    http://rosemai.canalblog.com/
    un vrai paradis
    bonne journée
    tendresse
    edith (iris)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een heerlijke wandeling was dat. Je hond die moet poseren bij de ballen, dat koppie is onbetaalbaar schattig. Geef hem maar een aai over zijn bolletje namens mij. En zeg maar dat hij heel erg gelijk heeft. Ballen zijn er om mee te spelen ;-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Janneke, your dog is amazing!!! Just had to laught about his football collection! Wonderful!
    And I'm far away from having snow drops in my garden.
    Happy week
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Jeg er også vild med vintergækker, som er viser nogle af de første forårstegn.
    Dejlige minder og gamle ting du viser :-)
    Klem Lonni

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Snarf is very good at finding balls - loved seeing him with them! Cute! I liked seeing your hellebores, witch hazel and snowdrops too. You are closer to spring than we are. We had some nice days but we are back to cold and snowy now.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Aaw, Snarf looks so cute with all those footballs!
    I also have difficulties placing all my books, I have books in every room of the house except my bathroom – but soon there will probably be books there too! Thanks for showing us the beautiful photos from your walk, it looks so serene with the snow :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  39. I like your library! So neat! I'm so amazed that there are some flowers blooming on the snow.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. I love the image of Snarf and all his footballs. Against the snow they look like little sculptures - a modern piece of art - and from found objects! He is a very clever dog!
    Have a good week!
    xoxo Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Euer Snarf mit seinen Bällen ist einfach zu niedlich. Ich mag die Hundebilder immer besonders gern.
    Ja, jetzt haben wir doch noch Winter bekommen. Hoffentlich geht er bald vorbei.
    Gruß, Anette

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Good morning, Janneke,

    The weather and sunlight, both warming our bodies and souls, as well as brightening up those grey skies, can certainly make a difference in how we feel. Although Crete is sunny and relatively mild most of the winter, when the sun plays hide and seek, the game is not much fun.

    Snarf makes the best of things, I see, gearing up for a few moments, perhaps of catch, with his many balls, a great way to warm up!

    What a beautiful and inviting corner of your many relaxing nooks! The covering on your rocking chair looks very comfy, a perfect place to cozy up with one of your many interesting books!

    Wishing you a bright and sunny week!

    Poppy

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hi,Janneke, thank you for your comment on my blog.
    I like your wooden shoes.... Lovely snowdrops and Helleborus in the snow.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hi Janneke, The Snowdrops are lovely and an encouragement......I'm looking through my garden books and catalogs......yearning for warmer weather! Thank you for the tour of your book cases. It's so much fun to see what is behind the door of other homes. Happy Gardening!!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Dear Janneke, I still remember how depressing the winter weather can be from my time in Germany. It was actually one reason to move to California, not the main, of course, but one that also played a role. I hope the weather turns around in your neck of the wood, soon.
    I am very impressed by Snarf's ball collection. Our new dog has started to collect sticks and often proudly carries them all the way home.
    I couldn't agree more with Cicero's quote. If I have my garden and a good book I am happy!
    Warm regards,
    Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Beautiful images, the blue light makes everything seem so special. Love the shot of your Collie with his playthings.
    Thanks for visiting Normandy today.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hoi Janneke,
    wat een ontzettend mooi blog. Niet alleen de foto's van de sneeuw maar ook de collectie voetballen van Snarf. Echt geweldig vind ik dat hahahahaha..... En ook je hoekje met herinneringen aan je moeder met haar eerste merklap en andere knutsels en ook de lijstjes van je vader, de schaatsen van je grootvader etc. Zo leuk omschreven en zo mooi op en sfeervol op de foto gezet. Hier wordt ik altijd zo blij van :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Hello Janneke
    What wonderful family pieces you have.. such great treasures. Snarf is so sweet sitting there with his collection of found balls. Enjoy your new snowfall.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Als ik jullie Snarf zo zie met al die ballen... daar moet je mee gaan treibballen joh. Jullie worden op slag Europees kampioen!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Beautiful snowy landscape! There's something so special about the world at dawn. Snarf is adorable. He has quite the ball collection!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Such a sweet dog, and I love your snowy images, Judy.

    BeantwoordenVerwijderen